Trudno było mi nazwać ten post, aby chociaż trochę nakierował czytelnika na poruszony w nim temat.
Jak wiecie – lub właśnie się dowiadujecie – na Facebooku firmy – czy to sklepy, salony beauty, czy marki osobiste – powinny mieć stronę (fanpage), a nie konto osobiste (zarówno sklep spożywczy, salon urody, jak i fotograf chcący oddzielić swoje osobiste konto od zawodowego). Konto jest przypisane do jednej osoby, ma jeden login i hasło. Jeśli więc logujesz się do swojego salonu urody tak jak do prywatnego konta, robisz to niezgodnie z regulaminem Facebooka i ryzykujesz, że pewnego dnia stracisz dostęp do profilu.
Osoba fizyczna może mieć tylko jedno konto, na którym podaje swoje prawdziwe imię i nazwisko. Natomiast stron możesz mieć dowolną liczbę, zarządzać nimi z poziomu swojego konta i przełączać się między nimi. Osoby zainteresowane Twoimi usługami mogą polubić lub obserwować stronę, nie musisz ich dodawać do znajomych.
Wróćmy do głównej tematyki artykułu. Wyobraź sobie, że dostajesz zaproszenie do znajomych od „Usługi lakiernicze tanio i dobrze„, widzisz, że to ktoś z Twojej okolicy. I pojawił się dylemat. Z jednej strony chcesz wesprzeć lokalny biznes, zapisać sobie na przyszłość tego usługodawcę, w razie gdy będziesz miał potrzebę skorzystania z jego usług, z drugiej strony…:
- właściciel konta będzie widzieć wszystko to co dodajesz na Facebooku – zdjęcia, wpisy, informacje o Twojej pracy, związku itd., to, z czym dzielisz się ze znajomymi (jeśli dodajesz publiczne posty, to nie ma obaw, ale jeśli ograniczasz widok zdjęć i wpisów dla znajomych, to ta osoba będzie widzieć wszystko);
- konto może wysyłać do Ciebie wiadomości (w przypadku stron, dopóki nie wejdziesz z własnej woli w interakcję z nią, nie może do Ciebie napisać – samo zaobserwowanie/polubienie strony też nie pozwala na pisanie do Ciebie i wysyłanie np. ofert);
- nie masz kontroli nad tym, co zrobi firma – jeśli doda Cię do grupowych czatów, oznaczy w postach lub zacznie masowo wysyłać wiadomości, będziesz musiał/a ręcznie usuwać te powiadomienia;
- może to być celowo stworzone konto pod szyldem sklepu lub usług po to, aby po zebraniu pewnej liczby znajomych zmienić nazwisko i zdjęcie na fałszywe i podszywać się pod kogoś bądź wysyłać niebezpieczne linki lub prośby o np. BLIKa – z pewnością łatwiej jest nabrać się na prośbę i pomoc lub kliknąć w link wysłany od znajomego, który ma z Tobą np. 200 wspólnych znajomych i od dawna jesteście połączeni na Facebooku, prawda? Przypominam, że właściciel będzie widział wszystko, co wrzucasz!
- konto sklepu, usług itd. które działa przez profil osobisty, wygląda nieprofesjonalnie i łamie regulamin Facebooka – już wiesz, że możesz jej odesłać link do mojego artykułu i uświadomić, że taki zabieg nie ma sensu i ryzykuje całkowitą utratę tego konta :).